phone 011/8416439, 011/8416322
mail direktor.vozd@gmail.com

Logo

Уз мало добре воље
у ,,Вожду" биће Вам боље.

Основна школа „Вожд Карађорђе“, Јаково


Шта ће нам школа или како развити љубав према учењу код деце?

Да ли је и вама дете постављало чувено питање – што школа постоји и зашто то морам да учим? Давање одговора да је потребно због посла, будућности може да буде довољно појединој деци, али ако им је сама школа или учење незанимљиво, неминовно је да се створи одбојност детета. Уместо тражења одговора на ово не тако лако питање, хајде да покушамо да радимо на томе да деци само учење буде занимљиво.

Учење као игра

Деца су по природи радознала и заинтересована за откривање нових ствари. Пре поласка у школу кроз игру су у стању да науче бројне ствари, па је велико питање како да учење представите деци као игру, а не морање, обавезу или нешто због чега ће бити кажњавани. Свака нова лекција може да се посматра као нова игра, у којој дете открива нове појмове. Учи нове ствари.  Учењем долази и радост откривања новог, а та радост коју дете осети сваким новим постигнућем поставља темељ за цео живот испуњен управо радозналошћу и личним растом. Овакав приступ ставља акценат на научено, а не на оцену, као најважнији део школе. У наставку је неколико начина како дете заинтересовати за оно што уче.

Ucenje

Image by Freepik

Истраживање

Радост самосталног откривања и решавања неког питања је најснажнија мотивација која покреће човека, и нешто што није увек централни део школског учења.  Али зато може да буде саставни део вашег дружења са својим дететом. Постављајте питања, покажите интересовање за оно што дете учи, и за оно што вам говори. Подстичите дете да само тражи одговор, било у уџбенику или тако што ће само смишљати  одговоре, па макар и нетачне. Смишљајте са дететом заједно одговоре или их тражите заједно у књигама. Овако од учења  правите игру у којој учествујете заједно са дететом.

Учење „напољу“

Учење се углавном везује за учење у учионици или у радној соби и подразумева седење над књигом. Деци ово уме да буде досадно и да их онемогући да се крећу и имају осећај слободе. Можете да искористите заједничке шетње или друге активности ван куће за учење. Уколико знате актуелне лекције, повежите знања из тих лекција са оним што вас окружује. Ово могу бити, на пример, лекције из биологије или географије, али и других предмета. Такође, планирајте повремено посету музејима заједно са дететом,  где добар кустос, кроз занимљиву причу, може да пренесе знање детету, а да то није класично учење. Овако детету преносите и значајну поруку да је школско градиво итекако повезано са свакодневним животом и искуством детета.  

Ucenje

Не учи се само из књига

Градиво се може савладати на више начина. Прво што нам пада на памет јесте текст, а тај текст обично прате слике, илустрације, мапе… Када радите са дететом, охрабрите га да уз текст који чита гледа и илустрације и слике, да их описује и повезује са градивом. Користи мапе, уколико постоје, тражи појмове на њима, покуша да преприча лекцију уз помоћ мапе или слике и илустрације. Уколико је у питању опис експеримента, пробајте да га урадите заједно са дететом, уколико то кућни услови дозвољавају.  Комбиновање различитих утисака омогућава детету да лакше и брже схвати и запамти садржај, а дете има осећај игре и откривања.

Свако дете је посебно

Нико није талентован или заинтересован за све, нити има потребе да сви знамо све. Свако дете има своје таленте и сопствена интересовања због чега ће нешто лакше учити, а негде ће имати потешкоће. Посматрајте дете и питајте шта га то занима, шта лако учи, а где му је потребан подршка. Дајте детету до знања да не мора сваки пут да буде одлично у свему. Подржите га у ономе што га заиста занима. Користите тај успех да га мотивишете да проба да научи и нешто што му тренутно није толико занимљиво.

Ucenje

Image by Freepik

Постављајте реалне циљеве

Да бисмо се попели на планину, потребно је пуно малих корака. Неки су лагани, неки тежи и не можемо очекивати да ћемо са подножја до врха доћи у три лака, велика корака. Исто је и са учењем и са вашим дететом. Постављајте реалне, мање циљеве заједно са дететом и радујте се заједно сваком малом циљу који сте постигли. Малим корацима се савлада и најтежи врх.

Ово су само неке од метода које можете да користите при раду са вашим дететом и представљају почетне идеје, које увек можете да прилагодите себи. Могу да послуже као инспирација за неке ваше нове авантуре.

Психолог Сузана Гајић